Praktikplats? Ja, hjärna!

Jag fick mitt förstahandsval :D Ingen annan hade min plats som förstahandsval heller. Jag tror det är för att jag har ett specialintresse för HJÄRNAN! Hade gärna jobbat med barn och unga också, men får väl söka nåt sommarjobb på BUP i framtiden eller så. Jag var ganska taktisk i valet eftersom jag visste att jag är ganska ensam om mitt intresseområde. Nu får jag bo kvar i Örebro i höst och ha 15 veckors praktik. Ser fram emot det. Jag har ett sug efter att jobba med nåt inom psykologin efter 2,5 års studerandet av ämnet!

Vad är det för ställe då? Jo det är en avdelning på sjukhuset och jag kommer att ha en neuropsykolog som handledare (alltså någon som är väldigt duktig på frågor som rör hjärnan!)

"Neuropsykologisk kompetens i teamet ansvarar för hjärnskadebedömningar som ett led i rehabiliteringen av vuxna människor med förvärvade hjärnskador. Rehabiliteringen kan bestå av neuropsykologiska åtgärder som omfattar träning av kognitiva funktioner och kompensationsstrategier, uppbyggnad av självförtroendet, social kompetens, emotioner, kris/stödsamtal och fortlöpande uppföljning av funktionsnivå."

Förrutom att ha praktik på denna avdelning kommer jag att vara på smärtavdelningen. Personer med långvarig smärtproblematik finns här. Är ju väldigt intressant då jag tycker att det fysiska och psykiska går ihop så himla mycket!

Ok, jag är nöjd! Det är områden jag brinner för och får se var den utvecklingen leder för min del. Kommer ju vilja testa på jobba med barn/unga någon gång också! Det är ett område jag också är jätteintresserad av!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0