"På Landet" hos Magali

Sinda, Magali, jag och Kris hade en heldag i en ort utanför Buenos Aires. Det är ett mysigt ställe med fina hus och stillsamhet! Vi åt Parilla, en halv kossa grillad. Vad gott... men så mycket kött!! Inte van vid det!!

Jag, Magali & Kris gör Beatles walk. Idag sa vi HEJDÅ till Kris.

JIHAAAAA WOHOOO!

Var på två fester i helgen, bägge var för killar som gillar killar men det var hur roligt som helst! Det här är min kära vän och hans pojkvän...

Passed my exams!

Jag har fått ett diplom för jag klarade både skriftlig och muntlig tenta. Jag var bättre på den muntliga delen än den skriftliga. Nästa vecka blir det privatlektioner. Spanska är så skoj! Jag måste öva det när jag kommer till Sverige!

Köpte en tröja som jag ska ge Lina Myte! Varför har hon inte en blogg? Gillar hon tröjan mån tro eller ska jag hitta en annan till henne? När jag skulle köpa tröjan trillade jag in i affären! hahaha... :P Mycket komiskt! Var rolig personal och vi skrattade mycket! Jag tror tröjan är perfekt för någon som Lina Myte som bor på en varm ö, men kanske får kalla nätter. Hade hon varit i Sverige hade jag köpt Alfajores till henne. Det är vad alla andra kommer att få smaka - alfajores! Men tyvärr har jag inte så mycket plats eller vikt att ta hem saker :/ Så tar tyvärr hem vädigt lite grejer.

Fin, eller?

Mina klasskompisar och vår lärare. Hennes mamma är från Finland och hennes pappa är från Argentina! Hon älskar MARABOU MJÖLKCHOKLAD!

Malena (läraren), Janaira (Brasilien), Brittany (USA), Marina (England), Emilee (Kanada), Darja (Slovenien), jag, Philani (Zimbabwe), Kristofer (Hawaii).

Denna bok har Spanska på en sida och Engleska på andra sidan. Perfekt träning för språkhjärnan!

Ok, det här var en salig blandning av all möjlig information! Lo siento!

Lite fotbollsbilder

En gruppbild tagen med lite bättre kamera

Jag med bollen

Kan vara inför ett av mina mål... haha!

GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL!!!

veckans höjdpunkt!

Jag är i Buenos Aires. Ja, man kan ju spela fotboll överallt i världen, men det är så himla kul! Jag jobbar på sjukhuset varje dag, sen går jag till skolan, sen kanske jag är lite turist...! Men fotboll det gör jag bara en gång per vecka! Nästa vecka blir det sista gången fotboll! Jag ska även ta privatlektioner min sista vecka istället för i grupp. Imorgon har jag en skriftlig tenta och på fredag en muntlig tenta. Det gör inget om jag misslyckas, men det känns såklart bättre att lyckas.

På fotbollen igår förlorade mitt lag med 9-10 men jag gjorde våra 3 sista mål! HATTRICK! Förlorade ett vad bara för att mitt lag förlorade... !

Idag bjuder Kris på middag i vårt kök, kycklingen har stått i marinad senaste dygnet. Det kommer att bli supergott, visar kanske lite bilder sen :) ...och recept!

GRATTIS!

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!

IDAG FYLLER MIN SYSTER PAUL 28 ÅR! HURRA HURRA HURRA!

Jag kan inte vara med och fira men ska nog fira härifrån Argentina med någon god chokladbit eller så!

Igår åkte jag på en tur till en marknad. Efter det gick jag, Lucas och Kris hem till Lucas och åt en supergod middag (Kris älskar att laga mat men får inte laga hemma eftersom han bor hos en host family, så han säger "jag skulle betala er för att steka ett ägg".) Vi drack även mate, vilket smakar som jättestarkt grönt te. Alla dricker det här! Jag kände mig pigg och euforisk hela natten av mate (uttal: matte)!

Detta är en mate-kopp. Innan man använder den ska den stå i Herba (den gröna örten man dricker) i 24 timmar. Sen kan man använda den "som vanligt", alltså man häller i Herba och varmt vatten och sedan dricker man ur "sugröret". Det är en väldigt social grej eftersom man gör en kopp och sedan skickar man runt den till alla.

Bild från marknaden igår:

Lucas från London. Han påminner om Hugh Grant.

Lite kakor och John från Texas

Pilani från Zimbabwe och jag på bussen!

CLIMBING!

Gjorde klättring idag och det var så skoj! Sen kollade vi in området, som är ett riktigt lyxområde!

The Rock climbing team!

Jimmy, Javier, Kristofer, Rodrigo, me and Conor

My argentino friend Javier!

Tour

Detta är några av mina nya klasskompisar, på level 2! De är riktigt trevliga och roliga. Vi var på en obligatorisk tur i Buenos Aires. Nästa vecka har vi tentor, då kommer det vara en kulturell fråga också. Huset bakom oss är Casa Rosario och på kvällen lyser det upp rosa. Det är faktiskt vädigt fint!!

Models for Conor

Modell med Sinda imorse, vi åkte till en övergiven tågstation där de byggt med lite skrot, blev fotograferad av Conor. Kolla in alla bilder på http://www.flickr.com/photos/37174416@N07/ !

IGUAZU!

I torsdags klockan 21.15 åkte bussen från Buenos Aires till Iguazu vattenfall! Den skulle vara framme 14 men var framme 18 dagen efter. Jag, Martin, Lindsey & Jaqueline åt 3-rätters middag på hotellet där vi bodde 2 dagar i rad, jättegott :)

Bussen var superskön:

Iguazu är världens största vattenfall i bredd och de är jättevackra! Det ligger på gränsen mellan Argentina, Brasilien och Paraguay. Grannstäderna i Paraguay och Brasilien är väldigt farliga. Spenderade hela dagen i parken med en guide och åkte även på tur under vattenfallen (kändes som en kall dusch mest). Men det var coolt - once in a lifetime experience. Dock blev min grupp ganska ripped off eftersom vi är turister! Jag har bra tips till den som ska till Iguazu i framtiden.

Vi tog en båttur under vattenfallen!

Vi gick ut på klubb i den lilla staden Iguazu och det var intressant det också. Folk dansade som galningar runt pålar.

Bussresan hem var nog det mest äventyrliga! Resan hem skulle vara 17 timmar. Vi åkte klockan 14 och efter några timmar stannade bussen och det var massa militärer runt bussen. De började leta efter knark på bussen och hittade en kille som hade 0,5 kg knark med sig. De sökte alla passagerares väskor. Vi var på militärbasen cirka 5 timmar eftersom knarklangaren skulle förhöras och sedan sättas på vår buss igen för 14 timmars resa till Buenos Aires. Var inne på deras kontor och de hade mycket knark där som de hade tagit i beslag. Knarklangaren satt på övervåningen och jag på nedervåningen. Betalade lite mer för att få extremt sköna liggsäten på nedre plan.

Bilder

Jag på en klättervägg!!

Idag åker jag hit:

IGUAZU! Världens största vattenfall som sträcker sig som är i Argentina, Brasilien och Paraguay!! Det kommer bli AWESOME! Jag åker med Lindsey, Jaqcueline och Marty från USA!!!

Indoor climbing och Fotboll!!

Idag klättrade jag med Conor, det var superskoj!! Indoor climbing!!!

Sen var det fotboll och alla blev förvånade att jag var så duktig, hihi :)

Ska snart ut och äta och så...

Imorgon åker jag till ett av världens största och häftigaste vattenfall. Ska bli hur Coooolt som helst!!

Ok, jag skriver mer när jag hinner. Nu är det lite tight!!!

Båttur till Tigre

Idag åkte vi på tur till Tigre som ligger 30 minuter utanför Buenos Aires. De kallar det Venedig men det är mest bara nånstans utanför stan med frisk luft!! Vi gick på en marknad och de som ville käkade gott. Idag var en skön vinterdag i Buenos Aires :) !!

Har shoppat en hel del... så som den röda filten jag har på mig, skorna, samt...

...en annan tröja och en läderjacka!!

Typisk argentinsk mat... allt kött ser ni? Kompisen Juan på bilden brände sig på nåt dock!

salsa and tango

Igår lärde vi oss dansa salsa och tango!!! Det var roligt!! :D Ikväll blir det leaving-dinner, många folk som åker hem!!

Vilohelg!

Nya tag på måndag!!

Då ska jag voluntära från 10-12 och sedan gå på University of Buenos Aires (UBA) 13-16 och lära mig spanska i grupp. Denna vecka har jag inte lärt mig mycket spanska.

I måndags var min första lektion, i tisdags var jag sjuk, i onsdags glömde jag tiden och kom två timmar försent och igår kom jag 30 minuter sent. Kan lika gärna kasta bort denna veckan som spanskvecka och kalla den sjukvecka. Ska vila med mina spanskböcker och leta efter serier och tv-program på spanska.

Varit här i Buenos Aires nu i tre veckor. Jag gillar det!!