Massa events

Ja! Idag testar jag klänningar hela dagen!

Jag har ju:
1. Examensmiddag med mina kursare och lärare
2. Psykologexamen!
3. Vigsel för Anna och dop för hennes tvillingar
4. Examenskalas hemma i Yngsjö
5. Bröllop i Ukraina

Jag testar klänningar som kommit från min garderob, min systers, från Jenny och från mamma. Jag tror några av klänningarna är klara men det är några kvar. Tycker det är jobbigt att klä upp sig, jag trivs allra bäst i mina mjukiskläder!! :D Men ibland måste man väl klä upp sig!

hemma i Yngsjö

Hej! ja, nu är jag hemma i Yngsjö! Jag försöker handskas med Jet lag och vila upp mig innan diverse examensfester! Juni innehåller också lite resor: Finland, Ukraina, Österrike, Danmark (räknas kanske inte?!). Sen i juli ska jag till New York och stanna i två månader :P Lika bra att vila va? :)

Dags att åka hem... !

Packar väskan! Hong Kong regnar! Nu är jag redo att åka hem!

Imorgon

och ja, imorgon natt är det hemfärd! Då är det bye bye CUHK och tack för en underbar termin! Jag ska vila i mitt rum idag och kanske ansöka för lite jobb!

Mamma och pappa är i Tromsö när jag återvänder så jag får vara ensam en vecka ungefär innan jag åker till Örebro. Ikväll kanske jag går och köper Jordnöts-mochis och äter - en riktig delikatess :)

Sydkorea

Flyget från Vietnam var försenat så jag kom till Hong Kong klockan två på natten och var tvungen att vakna halv 6 på morgonen för att ta flyget till Peking - Seoul och sedan Jeju Island! Anlände till Jeju på kvällen där vi sedan spenderade två dagar i naturen, det var lite jobbigt på grund av sjukdom! Men annars var det väldigt vackert där och det var skönt att komma ut i naturen.

Vi besökte bland annat en labyrint

Tog sedan flyget från Jeju till Seoul! Mötte upp Angela som tog oss på en tur! Seoul är väldigt fint - rent samt en blandning mellan nytt och gammalt. Hade absolut kunnat tänka mig att bo i den staden! Men såklart bör man förstå koreanska för det! Maten är väldigt nyttig i Sydkorea. Specialitén Kimchi är dock ingen höjdare!

Min kamera gick sönder, så det blev inte så många bra bilder! Kanske från min kompis kamera!

Vietnam

Vietnam var riktigt bra! Vi flög in till Hanoi och gjorde top 10 på mindre än en dag. Staden är inte så fantastisk så man behöver inte längre tid där. Sedan tog vi en tur till Halong Bay där vi fiskade, simmade, badade, paddlade och åt god mat. Vi bodde på båten och upplevde naturen. Sista dagen blev jag sjuk!

Lyckades bli väldigt sjuk (bilden)

Yuko, Junko & Johan på besök!

Så, nu ska jag förklara hur allt hänger samman! De två översta personerna på bilden (Jacky & Karen) träffade Sinda i Aberdeen! Sinda bad dem att ta hand om mig i Hong Kong och idag var andra gången vi träffades! De tog med oss till Big Buddah och även en restaurang som heter Shanghai! Vidare åp bilden ser ni Junko och Yuko! MIn syster träffade Yuko för 10 år sedan i England och för fem år sedan i Japan. Jag träffade också Yuko i Japan eftersom jag och pappa hälsade på Paulina där! Yuko kom över helgen till Hong Kong! Johan (den sittande mannen) träffade jag genom Teodor och Mona, eftersom jag åkte med dem till Egypten! Han var även med på vår 140 mil långa cykelsemester! Så, alla dessa personer har vänner på andra sidan jorden som är viktiga för mig!

Förresten, visste ni att Pekinganka endast är skinnet på ankan! Det visste jag inte förrän idag! Vilken chock jag fick när kocken kom fram med en anka, skar av skinnet på den och gick iväg med köttet!

Här är en bild till Sinda
Me and Yuko

Just det, vi hade lunch vid Big Buddah. Blev dumplings! Idag har jag ätit 5 sorters dumplings! Jag måste passa på nu, haha :)
Dagen var bra! Nu är jag supertrött! Imorgon ska jag och Johan åka till Disneyland! På måndag åker vi (+ Ari) till Vietnam! Har inte bokat någonting, har liksom inte hunnit! :P Men imorgon kväll måste vi ta tag i det där! Jag tror jag har alldeles för lite vilodagar nuförtiden! Vilodagar från resande och turistande. Hinner ju knappt uppdatera er :) Men jag försöker så gott det går!

Helgen!

Har besök från Sverige och Japan så det lär bli en turistig helg! Ikväll ska vi på middag någonstans downtown! Ska träffa folket 5.30 :) På måndag åker vi till Vietnam, det ska vara gött väder där iallafall! I Hong Kong regnar det och är bastuvarmt mellan varven.

Beijing!

Dags att berätta lite om min resa till Beijing!
Första dagen anlände jag och Johan till Swissotel i Beijing! Vi tog oss genast ut på stan och första som hände var en man som ville låta oss åka i hans cykelkärra för 3 Yuan! Efter att han kört omkring i Hutongerna så stannade han på en mörk gata och ville kräva 300 Yuan av oss. Vi började bråka! Jag blir aldrig arg men nu blev jag faktiskt arg. Han var aggressiv och det var en svår situation, men han fick 100 Yuan och vi sprang iväg. Dock var 100 alldeles för mycket! Sedan tog vi en titt på "the forbidden city" men gick inte in. Tog lite bilder på torget där och på Mao...
Två personer kom fram till oss, de sa att de kom från en annan provins och de var väldigt duktiga på engelska. De gav oss komplimanger och ville bli våra vänner. Jag fick en skum känsla! När vi hade promenerat runt en bit ville de att vi skulle ta en öl på en "mörk bar" ... jag fick många signaler på att allt inte stod rätt till så jag sa nej och sedan att vi ville gå vidare själva. På andra hotell i Peking är turister varnade för kineser som kan prata bra engelska, som vill ta med en på vissa barer eller te-provning för att sedan låta en betala allt, och de låter en inte gå förrän man betalat. Hört andra historier om det. Kanske det som hände tidigare den dagen gjorde att vi blev mer skeptiska!

Dagen efter åkte jag och Johan till Kinesiska muren. Vi tog en tur, som även inlkluderade ett besök i en speciell park, besök på en Jade Factory och ett Silk Museum! Efter det åkte vi till The Night Market och sedan till den olympiska arenan (2008)! Det var verkligen många aktiviteter på en dag!

Dagen efter besökte jag och Johan himmelska fridens torg, vilket var väldigt imponerande! På eftermiddagen kom Sophie och kvällen som följde gick vi på Kung-Fu show på The Red Theatre! Stjärnorna har dålig lön har jag hört, men de var väldigt duktiga och det var superspännande att titta på!

Dagen därpå trillade John in! Då var vi plötsligt fyra! Vi besökte the summer palace tillsammans och gick även på the Silk Market! Underbart vad mycket saker de har! Man borde åka till Kina med tom resväska och bara shoppa! På kvällen åt vi middag med Johns lokala vänner!

Sista heldagen besökte vi Himmelska fridens torg! Då slöt även Beatriz upp. Himmelska fridens tog innehåller mycket historia, men det var inte lika vackert som de andra ställena vi besökte före. Ett tips är att ta en bandspelare med information som man kan köpa där … eller en guide!

Tycker vi hann med väldigt mycket! Hann även med några trevliga luncher och middagar såklart! Peking är en kulturellt intressant stad! Maten är sådär tycker jag, tror det gäller att hitta rätt ställen bara! Nötköttet var väldigt gott. Provade inte Pekinganka, med tanke på fågelinfluensan! Men det blev såklart dumplings varenda dag! :D

Jag är glad att jag besökte Peking!

Fem år av psykologstudier har kommit till ända...

Kan ni tänka er! Idag lämnade jag in de två sista uppgifterna! Jag hoppas att resultaten kommer vara tillräckliga även om jag typ slängde ihop den sista så att den näst intill var pinsamt dålig. Här är lite minnen från mina fem år:

År 1: första terminen inkluderade nollning och mycket umgänge med min rosa grupp, som ni ser här: Jag, Jennifer, Sara, Sara, Rebecka
Även party och umgänge med psykologer (Alex på bilden)
Åkte till Lanzarote och var hårmodell under andra terminen på första året:
Åkte även till Wien... och Bratislava
Haha...oj, jag kom precis på att det är en risk att detta blir en reseblogg om mina fem år på psykologprogrammet istället!

Har iallafall haft det superbra! De sista terminerna har jag haft det riktigt bra också :) och denna allra sista terminen har varit överlägset BÄST! Utbyte är bara att rekommendera, så lärorikt och underbart!
Genom min utbildning, tiden i Örebro och alla aktiviteter jag gjort där, har jag lärt känna många fina människor.
Idag har jag inte tagit en bild, men här kommer en Hong Kong-bild iallafall:

Men HURRA HURRA HURRA för att vara klar med allt och att jag får resa en månad till nu :D

Det allra sista pappret!

Har jag någonsin börjat på en uppsats samma dag som det är deadline klockan 17.00? OH NO!

Har jag någonsin haft bara ett paper kvar innan jag tar psykologexamen? OH NO!

Har knappt ett bra tema att skriva om ens... men det ska nog gå bra, jag får väl uppdatera senare hur det har gått helt enkelt! Men nu är det bara att köra skulle jag tro! Ska lämna in ett Psychology and Law paper vid lunchtid också...så det blir som en liten paus! Fullt ös - OH YES!

Guilin & Jangshou

Hektisk vecka med många papers, jag har ett kvar. Ska börja imorgon och deadline är också imorgon! Men jag hade en bra helg i Guilin och Jangshou och här kommer lite bilder iallafall!
...och här är från ett apställe jag nyligen besökte i Hong Kong!