Beijing!

 
 
Dags att berätta lite om min resa till Beijing!
Första dagen anlände jag och Johan till Swissotel i Beijing! Vi tog oss genast ut på stan och första som hände var en man som ville låta oss åka i hans cykelkärra för 3 Yuan! Efter att han kört omkring i Hutongerna så stannade han på en mörk gata och ville kräva 300 Yuan av oss. Vi började bråka! Jag blir aldrig arg men nu blev jag faktiskt arg. Han var aggressiv och det var en svår situation, men han fick 100 Yuan och vi sprang iväg. Dock var 100 alldeles för mycket! Sedan tog vi en titt på "the forbidden city" men gick inte in. Tog lite bilder på torget där och på Mao...
Två personer kom fram till oss, de sa att de kom från en annan provins och de var väldigt duktiga på engelska. De gav oss komplimanger och ville bli våra vänner. Jag fick en skum känsla! När vi hade promenerat runt en bit ville de att vi skulle ta en öl på en "mörk bar" ... jag fick många signaler på att allt inte stod rätt till så jag sa nej och sedan att vi ville gå vidare själva. På andra hotell i Peking är turister varnade för kineser som kan prata bra engelska, som vill ta med en på vissa barer eller te-provning för att sedan låta en betala allt, och de låter en inte gå förrän man betalat. Hört andra historier om det. Kanske det som hände tidigare den dagen gjorde att vi blev mer skeptiska!

Dagen efter åkte jag och Johan till Kinesiska muren. Vi tog en tur, som även inlkluderade ett besök i en speciell park, besök på en Jade Factory och ett Silk Museum! Efter det åkte vi till The Night Market och sedan till den olympiska arenan (2008)! Det var verkligen många aktiviteter på en dag!

Dagen efter besökte jag och Johan himmelska fridens torg, vilket var väldigt imponerande! På eftermiddagen kom Sophie och kvällen som följde gick vi på Kung-Fu show på The Red Theatre! Stjärnorna har dålig lön har jag hört, men de var väldigt duktiga och det var superspännande att titta på!

 

Dagen därpå trillade John in! Då var vi plötsligt fyra! Vi besökte the summer palace tillsammans och gick även på the Silk Market! Underbart vad mycket saker de har! Man borde åka till Kina med tom resväska och bara shoppa! På kvällen åt vi middag med Johns lokala vänner!

 

Sista heldagen besökte vi Himmelska fridens torg! Då slöt även Beatriz upp. Himmelska fridens tog innehåller mycket historia, men det var inte lika vackert som de andra ställena vi besökte före. Ett tips är att ta en bandspelare med information som man kan köpa där … eller en guide!

 

Tycker vi hann med väldigt mycket! Hann även med några trevliga luncher och middagar såklart! Peking är en kulturellt intressant stad! Maten är sådär tycker jag, tror det gäller att hitta rätt ställen bara! Nötköttet var väldigt gott. Provade inte Pekinganka, med tanke på fågelinfluensan! Men det blev såklart dumplings varenda dag! :D

Jag är glad att jag besökte Peking!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0