Äntligen!

Ja, äntligen så kan jag äta med pinnar! Det var österrikaren Christoph som lärde mig sin teknik och sedan tvingade mig till detta! Jag fick rätt teknik och nu funkar det helt ok... tror jag :P Kanske någon som är duktig på att äta med pinnar skulle säga motsatsen, men jag ska fortsätta utmana och utveckla mina pinn-skills!

Mat i Taiwan

Checka in lite av maten!

Nästa resemål

Den 16:e mars ska vi åka till Kina, till Szechuan och gå på SPA. Över påsk, blir det Thailand! Anledningen är dels att min gamle vän Daniel jobbar som reseledare i Bang Kok! Vi blir förhoppningsvis några utbytesstudenter som åker dit tillsammans! Alla svenskar åker till Thailand och det är dags för mig att säga att jag också varit där.

Just det, sen är verkligheten sån här: jag har min första midterm (tenta) imorgon och nästa vecka har jag tentor måndag och tisdag så nu måste jag plugga! Jag har tagit det alldeles för lugnt med studierna tills nu. En anledning är att jag läser på grundnivå här och hemma på masternivå och därför känner jag igen en hel del, dock är det nya perspektiv och nya teorier här, så att plugga är ett måste i vilket fall!

Igår var det Kung Fu, det är det bästa jag vet! Kung Fu... och dumplings är det bästa jag vet :) Efter åkte 6 tjejer till Sha Tin och åt vegetariska dumplings. Inget slår dock Taiwanesiska dumplings! :)

Hittade nåt gott i Taiwan

oreo soft cake! Asien är grymma på olika oreo-smaker! Har även testat en med coconut fudge och chokladöverdrag, jag är frälst!

Taiwan

Taiwan, fredag till måndag!

På fredagen kom jag sent så då var det inte så mycket att göra. På lördagen åkte vi tåg tre timmar från Taipei till en nationalpark.

På söndagen träffade vi en local tjej som är min kompis kompis, hon tog oss till en restaurang och sedan till en marknad. Det var toppen att träffa henne eftersom själva hade vi aldrig hittat dit! På kvällen var det en Latern-festival, vilket är varje år 15 dagar efter nyår! Vi skickade upp en latern i luften med önskningar på! Maten i Taiwan är helt amazing! Jag har en lapp där det står på kinesiska att jag inte tål mjölk, fisk och skaldjur, så nu kan jag testa massa mat! Det är min nya hobby :)

Jag lägger upp bilder sen, nu är datorn dum av någon anledning!

Förresten så bestämde jag och Emilia (en utbytesstudent från Malmö) att göra tjejklassikern, med start Lidingöloppet i september! Lidingöloppet, Vasaloppet, Vansbrosimmet & Vätternrundan, fast "tjejanpassat" :) Men det är en bra start!

Kung fu

Idag hade var jag på Kung Fu! Efter var vi några som firade Karoliinas födelsdag och åt en tårta. Kung Fu-läraren åt tårta med oss och sen åkte han tåg med oss en bit (jag, Sophie och Emilia skulle till Sha Tin och äta)... han berättade att han 2005 blev utsedd till tredje bäst i Kina på Kung Fu, samt att han bara jobbar med Kung Fu och spelat stuntman i många Kung Fu-filmer, bland annat har han spelat mot Jacky Chan! Jag tycker ju om kändisar så jag blev ... glad!

Taiwan

På fredag åker jag till Taiwan, det är också en stor grupp utbytesstudenter som åker dit den helgen! Men vi kommer bara bo på samma ställe och inte vara beroende av varandra! Jag kanske träffar min kompis kompis som är från Taiwan, jag får se! Har hört att det finns ett barbie-café där som jag skulle vilja gå på!

På söndagen är det Taiwan Latern Festival! Jag åker hem på måndag morgon sen!

Världens första barbierestaurang finns i Taipei!

Hemma i Hong Kong igen

Så, 36 personer åkte till Filippinerna tillsammans! Bilden här visar nästan alla, men vissa var på toaletten och en bil med bara folk från Frankrika var inte heller med. Jag är den med prickig tröja :)

Till att börja med, så flög vi ner med Cebu Pacific som är ett svartlistat flygbolag till Clert airport, där vi landade runt 1-tiden! Det var väl början på en dag som skulle bli väldigt jobbig att ta sig igenom. Vi hade hyrt fyra stycken stora bilar för att transportera alla i, men när vi kom till Avis var det problem eftersom de hade inga förare och de ville inte köra oss dit vi ville eftersom de sa att det inte var säkert att åka dit. I efterhand var det nog ett missförstånd, som innebar att de inte ville att vi skulle köra själva dit, men att om vi hade förare hade de nog kunnat köra. Efter många timmar hittade de några förare och vi begav oss ut på jakt efter någonstans att bo bortom Manilla. Vi körde in i många mörka gränder och folk var rädda eftersom det inte var så säkra områden vi åkte igenom. Vi fick uppleva det riktigt Filippinerna iallafall och inte det turistiga. Klockan två på natten hittade vi några personer som tog oss till ett "hostel". Sängarna hade spindlar och kackerlackor och sex personer fick bo på tre madrasser, ingen toalett som fungerade. Jag sov i bilen istället, bredvid en tupp som gal alla tre timmar jag fick sova. Alla var utmattade och trötta på situationen, men jag såg charmen i det hela. Fick frukost på stranden, det var någon där som stekte ägg åt oss. Vi var inhängnade och det var massa djur på plats och många Filippinos kom dit för att sälja saker och hänga runt vårt hostel. Folk i Filippinerna är extremt trevliga är en sak som är säker!
 Såhär såg det ut runt där vi sov!
Utsikten när vi vaknade!

Vi begav oss senare i våra bilar på jakt efter ett nytt hostel/hotel! Påvägen råkade vi ut för en seriekrock. Jag var i bil nummer 1 så det var inte en så hård smäll, men den tredje bilen fick en rejäl smäll och blev lite skrotig i baken. Tillsut hamnade vi i Batangas, vid ett riktigt fint hotel...där den turistiga semstern började.

Det här var vårt hotell för de kommande dagarna! Det låg precis vid stranden! På bilden syns Sinead, jag, Rachel, Kelsey & Maria.
Vi tog en promenad på stranden en av dagarna och vi var fem-sex personer som lyckades skada våra fötter på stenar i vatten, stenar på stranden eller andra föremål. Var väldigt vackert här! Det var fest bägge kvällarna men jag var bara med en kväll. Vi blev uppdelade, de unga versus de gamla, men också vad man helst gör på resan.
Vi spenderade endel tid i staden och testade på olika maträtter. Några åt ett ankfoster, jag åt av misstag grishjärna och kulor. Jag trodde att det var vanlig köttfärssås men vi googlade senare vad det var! Vi spenderade mycket tid i våra bilar också, det är ganska roligt eftersom det var fyra stora vans med dimmade rutor som kom körande och det måste ha sett lite misstänksamt ut!

Sammanfattningsvis var detta en resa att minnas eftersom ingenting gick som planerat! Vi fick uppleva det äkta Filippinerna när vi åkte runt och inte visste var vi var samt fick vi uppleva de turistiga delarna. Filippinos är grymt trevliga, det visste jag redan från min tid på lyxkryssaren, men det var ändå en fin påminnelse! Det är även svårt att resa tillsammans med 35 personer, när man ska planera och ta beslut. Men roligt med nya vänner!

Förresten, så fick jag & Maria VG på kriminolgiuppsatsen, så nu kan jag kalla mig kriminolog. Kommer nog ansöka om examen samtidigt som jag ansöker om psykologexamen! Funderar på att ta kommande helg i Taiwan, men jag får se :) !!

Filippinerna imorgon!

Imorgon åker jag till Filippinerna, med cirka 40 andra utbytesstudenter. Det var en kille från Tyskland som postade på Facebook (i gruppen för utbytesstudenter) om någon ville hänga med honom till Filippinerna över kinesiskt nyår...och titta vilken grupp det blev! De flesta bor på samma hotell och fyra minibussar är hyrda... Jag känner ingen sådär superbra i gruppen, men det ska bli spännande iallafall!

Uppdaterar sen :)

hejdå mamma och pappa!

Idag, mitt i det kinesiska nyåret åkte mamma och pappa mot Europa igen. De ska byta i Moskva, men vi fick veta på flygplatsen att deras flyg till Köpenhamn var inställt så de får övernatta i Moskva och ta ett annat plan. Idag åker jag nog in till centrum för att kolla på raketerna!

Macau!

Idag åkte mamma, pappa & jag till Macau (Kina) över dagen! Det ligger endast en timme i båt bort från Hong Kong! När vi anlände hoppade vi på en buss utan tak (trots kylan, 11 grader). Bussen var sådan att man kunde hoppa på och hoppa av! Vi hoppade av på ett ställe som lät intressant. Jag frågade efter var man kan hitta mat...och gissa var vi hamnade!? Jo på ett MJ-museum! WOW! Michael Jackson! Jag blev plötsligt ett stort MJ-fan! Det var riktigt häftigt, verkligen! Hans äkta vantar, skor och strumpor fanns där och massa häftiga stora bilder och statyer på honom och även hans musik spelades. Vi stannade där länge och kollade och lyssnade på samma saker ett antal gånger!

Vi gick vidare på en marknad. Pappa köpte en tröja för 20 kronor och mamma hittade också lite saker. Macau var en koloni till Portugal tidigare och det kan man se på byggnader och gator! Vi hann bland annat besöka en katolsk kyrka där!

Förresten, så är det nyår i Hong Kong nu! Så: Gott nytt år allesammans!!

Första joggingrundan i HK avklarad!

Japp, första joggingrundan avklarad här. Genomsvettig! Snart ska jag även köra Kung Fu! Kommer göra det 12 timmar! Gillar att ha träning i mitt liv igen. Mamma och pappa har fått åka på en egen tur idag. Imorgon kommer de hit så ska vi äta här och nog bara ta det lugnt! Det är bra de kan vara turister medan jag pluggar. I helgen så ska vi till Macau och det kanske även blir besök på någon fin ö!

En vanlig lunch på CUHK!

När min lunch är som bäst äter jag den på Morningside, ofta i sällskap med John (bilden) och några andra! Idag var Carmen också med. Idag är det väldigt varmt i Hong Kong! Jag är tillbaka nu och ska försöka ta igen missade studier! Jag är ju här för att plugga också, inte bara resa och vara turist!

Utsikten

Jag, Carmen (tar foto) & John

Singapore

Här följer lite bilder från Singapore! Bilderna visar centrala Singapore, med the Merlion (en blandning av ett lejon och en sjöjungfru och det är en slags symbol för Singapore). Bilder på och utsikt från the Skystrand samt Singapore Zoo där vi har frukost med orangutanger, håller i ormar och ser två vita tigrar! Kameran dog sen lagom till vi kom till en vacker strandö!