Hemma i Hong Kong igen

Så, 36 personer åkte till Filippinerna tillsammans! Bilden här visar nästan alla, men vissa var på toaletten och en bil med bara folk från Frankrika var inte heller med. Jag är den med prickig tröja :)
 
Till att börja med, så flög vi ner med Cebu Pacific som är ett svartlistat flygbolag till Clert airport, där vi landade runt 1-tiden! Det var väl början på en dag som skulle bli väldigt jobbig att ta sig igenom. Vi hade hyrt fyra stycken stora bilar för att transportera alla i, men när vi kom till Avis var det problem eftersom de hade inga förare och de ville inte köra oss dit vi ville eftersom de sa att det inte var säkert att åka dit. I efterhand var det nog ett missförstånd, som innebar att de inte ville att vi skulle köra själva dit, men att om vi hade förare hade de nog kunnat köra. Efter många timmar hittade de några förare och vi begav oss ut på jakt efter någonstans att bo bortom Manilla. Vi körde in i många mörka gränder och folk var rädda eftersom det inte var så säkra områden vi åkte igenom. Vi fick uppleva det riktigt Filippinerna iallafall och inte det turistiga. Klockan två på natten hittade vi några personer som tog oss till ett "hostel". Sängarna hade spindlar och kackerlackor och sex personer fick bo på tre madrasser, ingen toalett som fungerade. Jag sov i bilen istället, bredvid en tupp som gal alla tre timmar jag fick sova. Alla var utmattade och trötta på situationen, men jag såg charmen i det hela. Fick frukost på stranden, det var någon där som stekte ägg åt oss. Vi var inhängnade och det var massa djur på plats och många Filippinos kom dit för att sälja saker och hänga runt vårt hostel. Folk i Filippinerna är extremt trevliga är en sak som är säker!
 Såhär såg det ut runt där vi sov!
Utsikten när vi vaknade!
 
Vi begav oss senare i våra bilar på jakt efter ett nytt hostel/hotel! Påvägen råkade vi ut för en seriekrock. Jag var i bil nummer 1 så det var inte en så hård smäll, men den tredje bilen fick en rejäl smäll och blev lite skrotig i baken. Tillsut hamnade vi i Batangas, vid ett riktigt fint hotel...där den turistiga semstern började.
 
Det här var vårt hotell för de kommande dagarna! Det låg precis vid stranden! På bilden syns Sinead, jag, Rachel, Kelsey & Maria.
Vi tog en promenad på stranden en av dagarna och vi var fem-sex personer som lyckades skada våra fötter på stenar i vatten, stenar på stranden eller andra föremål. Var väldigt vackert här! Det var fest bägge kvällarna men jag var bara med en kväll. Vi blev uppdelade, de unga versus de gamla, men också vad man helst gör på resan.
Vi spenderade endel tid i staden och testade på olika maträtter. Några åt ett ankfoster, jag åt av misstag grishjärna och kulor. Jag trodde att det var vanlig köttfärssås men vi googlade senare vad det var! Vi spenderade mycket tid i våra bilar också, det är ganska roligt eftersom det var fyra stora vans med dimmade rutor som kom körande och det måste ha sett lite misstänksamt ut! 
 
Sammanfattningsvis var detta en resa att minnas eftersom ingenting gick som planerat! Vi fick uppleva det äkta Filippinerna när vi åkte runt och inte visste var vi var samt fick vi uppleva de turistiga delarna. Filippinos är grymt trevliga, det visste jag redan från min tid på lyxkryssaren, men det var ändå en fin påminnelse! Det är även svårt att resa tillsammans med 35 personer, när man ska planera och ta beslut. Men roligt med nya vänner!
 
Förresten, så fick jag & Maria VG på kriminolgiuppsatsen, så nu kan jag kalla mig kriminolog. Kommer nog ansöka om examen samtidigt som jag ansöker om psykologexamen! Funderar på att ta kommande helg i Taiwan, men jag får se :) !!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0