5 bra och dåliga saker från min tid i Buenos Aires!

B-R-A!

1. Äventyr/fysisk aktivitet.
Jag har gjort skydiving, klättrat både inomhus och utomhus och spelat fotboll. Vad man än vill hitta här, finns. Det är en stad på 13 miljoner människor så det finns alltid någonting för alla! Skydiving var min andra gång, i Buenos Aires och helt amazing! Klättra är kul och jag ska försöka hitta nånstans att klättra i Örebro! Hade ett gymkort i början men sedan fick jag för mycket annat att göra så det har tyvärr inte blivit så mycket träning här.


Klättring inomhus, skydiving & fotboll :)


2. Min resa till Iguazu
De "bredaste" vattenfallen i världen som man kan se från Argentina, Brasilien & Paraguay. Jag åkte med några amerikaner och de har visumprobem så vi höll oss på den argentinska sidan. Det är dock den sidan man ser mest från och det är absout vackrast. En once in a lifetime experience som jag velat "bocka av" från min lista länge!


Vattenfallen, jag och mina vänner!

3. Att vara turist i Buenos Aires
Att vara turist här och åka på hel- och halvdagsturer är något jag uppskattat väldigt mycket. Lärt mig mycket om Argentina och dess historia. Det har varit mycket intressant och lärorikt! Jag har en hel del tips angående vad man ska se om man åker till Buenos Aires!


Casa Rosario på Plaza de Mayo, gatukonst samt skyskrapor (jag är ett stort fan av skyskrapor!)

4. Spanskan
Tagit spanskkurs på två ställen, mestadels i grupp men även med privatlärare. När jag började voluntära på sjukhuset kunde jag noll spanska, nu när jag säger ett ord eller en mening får jag en applåd varje gång! Har lärt mig väldigt mycket spanska. Har även kunnat öva genom att gå på något som heter Spanglish. Man träffar folk från Argentina som vill lära sig engelska och pratar fem minuter spanska och fem minuter engelska!

5. Det sociala livet
Argentinska personer har ett stort socialt liv då de dricker mate tillsammans och gärna går ut på restauranger! Jag antar att jag levt mitt eget liv men med inslag av Argentinskt sätt att vara. Har fått nya vänner genom språkstudierna först och främst, samt rumskamraterna! Jag gillar att träffa nya människor! Mat, nöjen och shopping är dessutom mycket billigare här! :D


Te på en restaurang

D-Å-L-I-G-T

1. Kriminaitet
Argentina sägs vara säkert jämfört med resten av Sydamerika. Har dock varit med om tre mycket små draman. Hört många som blivit utsatta för brott, men sedan finns det folk som aldrig blivit utsatta för brott. Man ska iallafall försöka smälta in, inte prata engelska eller visa att man är turist på något sätt. Inte gå själv och bara åka med vissa taxibilar. Det skiljer sig mycket beroende på vilket område man är i och på vilken gata man är på. Jag bor i ett av de säkraste områden, eftersom det är dyrare att bo här.

2. Mitt voluntärarbete
Jag har jobbat på ett sjukhus med barn. Jag tror inte jag är typen som jobbar gratis för det första, sen är jag nog inte typen som betalar för att jobba gratis heller. Det kommer att se fint ut på mitt CV men jag har inte fått ut så mycket av det. Har insyn hur ett statligt styrt sjukhus kan fungera dock. Det är sorgligt hur det är på statliga sjukhus, voluntärarbete är nödvändigt. Dock har läkare och personal glada miner och positiv attityd för att göra det bästa av situationen. Varje gång jag ser sjukhuset hör jag i mitt huvud en sång från en skräckfilm. Det är inte vackrare på insidan än utsidan. Dock får folk vård där och det är intressant att veta det jag vet om det.



3. Maten
Den är inget speciellt faktiskt. Det har varit lite svårt för mig eftersom allergier inte riktigt existerar på samma sätt här och de tror knappt på mig ibland när jag vill ha utan mjölk. Den godaste maten jag ätit i Argentina har min kompis Kris lagat! Jag har ätit på en av de finaste restaurangerna. Det var gott, förmodigen är det bara jag som inte är fan av att äta kossor! Att äta kött är Argentinas grej och det är riktigt billigt och fint kött oftast.

Har också hört att de inte skriver allt på ingredienserna, så man kan inte lita på det.

4. Vinter
Det är vinter här. Temperaturen är 3-23 grader. Just nu är det 3 grader och det är verkligen kallt. Blir trött och vill bara gå i ide när det är så kallt. Min sista vecka (nu) ska bli en kall vecka, så jag kommer nog försöka hålla mig inne, förrutom alla transportsträckor. Ser fram emot sommar i Sverige faktiskt!

5. Sent liv
Middag här äts normal sett mellan 22-24. När folk ska på disco går de ut vid 2 eller 3. Jag är en morgonmänniska och vaknar 9-10 oftast oavsett vad, att komma hem från ett disco klockan 6-7-8 passar inte mig direkt eftersom jag inte kommer må bra av en timmes sömn bara.


Min enda gång på ett disco (i Iguazu). Varit på en hel de pubar istället... !
För er/de som älskar nattliv/klubbliv är Buenos Aires den perfekta staden!

TACK FÖR MIG! Jag är nöjd med min vistelse här och har fått perspektiv på saker och ting och mig själv.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0