En egen exponering

När man ska bli av med en rädsla så är ett tillvägagångssätt att exponera sig för det man är rädd för. Man kan chocka sig själv, eller ta det stegvis. Såklart är det rekommenderat att ta det stegvis!

Jag kom att tänka på att jag under sommaren exponerade bort en stor rädsla! Det var inte planerat, det bara blev så!

När jag var liten så var min pappa alltid rädd för tjuvar och låste dörrar och skrämde upp mig. Började kolla på tv-programmet Efterlyst tidigt och hörde ofta om hur farligt det är och hur mycket som kan hända. Ja, jag bodde i Örebro sedan och var alltid rädd när jag cyklade eller vandrade ensam på natten. Men sedan åkte jag till Argentina och träffade på kriminalitet på riktigt. Där fanns anledning att vara rädd, att inte lita på någon, att inte promenera själv. Man fick höra mycket och se mycket och vara indragen i lite småsaker. När jag kom hem från Argentina var min rädsla för mörker och tjuvar i Sverige som borta. Nu kan jag cykla på natten och gå lugnt ute när det är mörkt utan att drabbas av panik. Jag brukar till och med ta en mörk skogsväg för att bevisa för mig själv att det inte är farligt. Så, om man höjer sin högsta nivå av det som kan vara farligt så kommer det som tidigare inte vara så farligt längre och inte ge någon oro eller panik. Det är skönt att cykla runt orädd i Örebro nuförtiden :)

Så, utan att medvetet välja det, har jag behandlat en egen oro och rädsla :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0